Gjesdalvenn

Gjennom ordningen "Gjesdalvenn" blir flyktninger bedre kjent i Gjesdal, bygger nettverk og får gode opplevelser sammen med andre gjesdalbuer.

Hva er Gjesdalvenn?
Ordningen Gjesdalvenn startet i Gjesdal kommune i 2012. Erfaringene er positive og det er i løpet av årene etablert mange koplinger mellom flyktninger og mer erfarne Gjesdalbuer. Kontakten har ført til gode vennskap, felles aktiviteter, og større forståelse for hverandres kultur og bakgrunn. Det er svært positive tilbakemeldinger både fra flyktninger og frivillige. Gjesdalvenn er lett å gjennomføre og 100% frivillig. Ryktet om Gjesdalvenn har spredt seg og det er etablert ulike varianter i en rekke andre kommuner.

Hvordan?
Gjesdalvenner koples sammen med flyktninger på bakgrunn av interesser og livssituasjon. Gjesdalvennene og flyktningene planlegger selv hvordan de vil bli kjent og hva de vil gjøre sammen. Innhold i kontakten har bl.a. vært: turer og aktiviteter i nærområdet, besøk hjemme hos hverandre, samtaler om ulike tradisjoner, kulturer og interesser, praktisk hjelp, lage og spise mat sammen. Se brosjyre. (PDF, 607 kB)

Vil du bli Gjesdalvenn?
Frivillige som ønsker å bli Gjesdalvenn kontakter leder på Frivilligsentralen, Marianne Bergset Tjetland, tlf. 95176038 MarianneBergset.Tjetland@gjesdal.kommune.no