Nytt dobbelt "Koronabesøk" - Lura Turistheim og Hey Honey

Marit Kommedal og Frode Fjeldsbø

15. juni fortsatte kommunens "koronabesøk", som har som formål å få en bedre forståelse for hvordan koronapandemien påvirker næringslivet vårt. Denne gangen var det serveringsbransjen, og to aktører med ulike strategi som stod for tur. En stengte og en holdt åpent.

Lura Turistheim

F.v. André Andreassen, Christian Waage, Frode Fjedsbø og fotograf Knut Underbakke som refleksjon i vinduet.  Hos Lura Turistheim møtte vi en engasjert og motivert eier i Christian Waage. Etter å ha hatt en fin utvikling på Ålgård i perioden før Korona, fortalte han en historie som 12. mars startet med total stopp, og et dramatisk omsetningsfall. Dette gjaldt ikke bare for "Lokstallen", men også resten av konsernet som inkluderer "Lura", "Sola" og Strandhuset på Ølberg. Samtlige ansatte ble permittert, og "Lokstallen" ble stengt.

Regjeringens restriksjoner førte til at en måtte tenke nytt, og for konsernet sin del økte blant annet fokus på take-away/hjemkjøring.

Perioden er også blitt brukt til å planlegge for et nytt tilskudd Lokstallen, og ikke lenge etter vårt besøk ble det klart at "Bankers Pizza" fra månedsskiftet august/september vil bli å finne i Lokstallen.

Hey Honey

Marit Kommedal, daglig leder i Hey Honey, fortalte en historie med samme opptakt som Lura Turistheim. Hey Honey vokste gradvis måned for måned i forkant av Korona, men 12. mars var det bråstopp. Kommedal valgte likevel å holde åpent, og forutsetningen var at de genererte inntekter nok til å dekke lønnskostnadene. En vurdering som ble gjort uke for uke, og førte til at hun har holdt åpent gjennom hele perioden.

I dag opplever Hey Honey at omsetningen er tilbake på nivået som før krisen, og de ser lyst på fremtiden.

I tillegg til Koronasituasjonen, ble det diskutert flere forhold for hvordan en kan videreutvikle Gjesdal til å bli et enda mer attraktivt sted - sentrumsutvikling og toalett i Frafjord var noen stikkord.