Håndtering av høyt fravær hos elever i Gjesdalskolen
Prosedyre for håndtering av høyt fravær hos elever i Gjesdalskolen. (DOCX, 166 kB)
Prosedyren er utarbeidet av en prosjektgruppe med representanter fra helsestasjon, familiesenteret, skole, ppt og barnevern, og tar utgangspunkt i Utdanningsdirektoratet, Oslo kommune og Kristiansand kommune sine retningslinjer og veiledere for håndtering av fravær.
Prosedyren er revidert mars 2022.
Hensikten med denne prosedyren er at den skal være et verktøy for skolen i arbeidet med å hjelpe elever og foresatte i å redusere fravær, og tilstrebe en høyest mulig tilstedeværelse og deltagelse i opplæringen. Målene i Gjesdal kommune sin helhetlige oppvekstplan er at barn og unge trives, og at det er god læring og utvikling for alle. En sentral strategi for å oppnå dette er tidlig innsats og helhetlig hjelp til barn og familier.
Målet med prosedyren er å oppdage, identifisere og redusere fravær tidlig for å sikre at tiltak blir iverksatt slik at eleven blir ivaretatt.
Forskning viser at høyt fravær kan få både kortsiktige og langsiktige konsekvenser:
- fravær går ut over elevenes læring
- det kan føre til manglende vurderingsgrunnlag i ungdomsskolen
- fravær kan føre til sosiale og emosjonelle utfordringer
- høyt fravær i grunnskolen er en risikofaktor til frafall i videregående skole
Det skal informeres om denne prosedyren hvert år på foreldremøtene om høsten.