Hjemmehjelp/ praktisk bistand

Hjemmehjelp er en betalingstjeneste for deg med omfattende funksjonsnedsettelse og stort hjelpebehov, og som er avhengig av hjelp til praktiske oppgaver i hjemmet. Målet med tjenesten er at du skal kunne bo hjemme lengst mulig.  

Rengjøring av daglig brukte rom er i hovedsak en privat anliggende, og det vil bli vurdert om du kan organisere tjenesten privat. Det blir også vurdert om oppgavene kan ivaretas av private teknologiske hjelpemidler.  

Hvem kan få tilbudet?

Du som er avhengig av praktisk hjelp i hjemmet på grunn av sykdom, omfattende funksjonsnedsettelse eller av andre årsaker. Og med et så stort hjelpebehov som tilsier at du ikke kan utføre oppgaven selv, eller kan organisere tjenesten privat.

Søke om hjemmehjelp/praktisk bistand

Hva kan du få hjelp til?

Veiledning og opplæring slik at du selv kan gjøre rent, og forslag til teknologiske hjelpemidler. 

Daglige gjøremål i form av oppvask, kaste søppel, klesvask, sengetøyskift, bidra til å planlegge innkjøp av dagligvarer og lignende. 

Rengjøring av rom som er i daglig bruk. 

Hjemmehjelp til rengjøring av daglig brukte rom gis hver 3. uke, og kan utgå ved sykdom og dersom det faller på røde dager.  

Hva koster praktisk bistand?

Timebetaling for praktisk bistand
Grunnbeløp.Pr. timeMaks pr. måned
0 - 2G0 – 248 056Kr. 230Kr. 230
2G - 3G248 057-372 084Kr. 310Kr. 2000
3G - 4G372 085-496 112Kr. 310Kr. 2800
4G - 5G496 113 -620 140Kr. 360Kr. 3150
over 5G620 144-Kr. 360Kr. 4500
1G - grunnpensjonFra 01.05.24 kr. 124 028

Dersom du har spørsmål om faktura, må du ta kontakt med avdelingen som gir tjenesten.

Hva blir forventet av meg som bruker?

  • Du må selv skaffe renholdsutstyr og vaskemidler.
  • Du må være hjemme når hjemmehjelpen gjør oppdraget sitt.
  • Gi beskjed til hjemmehjelp i god tid dersom du ikke skal være hjemme når oppdraget skal gjørs.
  • At du lufter godt dersom du røyker inne, og ikke røyker rett før vi kommer eller når vi er til stede.
  • At dyr holdes i bånd eller er innelukket i andre rom.
  • At det så langt mulig er framkommelig til huset, og at utelys står på ved behov for besøk sent på kveld eller natt.

Klage på vedtaket eller tjenesten som gis

Link til vedtatte tjenestekriterier for praktisk bistand daglige gjøremål

Kontaktinformasjon Ambulant hjemmetjenester

Kontaktinfo Ambulant hjemmetjenester
KontaktTelefonTidspunkt
Avdelingsleder9598873607:30-15:00
Vakttelefon9579017012.30-15.00
Henvendelser kan også gjøres via innbyggerdialog i HelseNorge

Kontaktinformasjon Bofellesskap for personer med demens ÅBOAS

Kontaktinfo Bofellesskapene ÅBOAS
KontaktTelefonTidspunkt
Avdelingsleder905 15 4967:30-15:00
Vakttelefon bofellesskap 195988734Hele døgnet
Vakttelefon bofellesskap 295988727Hele døgnet

Kontaktinformasjon Fiskebekkveien omosrgbolig

Kontaktinformasjon Fiskebekkveien omsorgsboliger
KontaktTelefonnummerTidspunkt
Vakttelefon952 94 807Hele døgnet
Avdelingsleder907 12 3717.30-15.00

Kontaktinformasjon Flassabekken omsorgsbolig

Kontaktinformasjon Flassabekkveien omsorgsbolig
KontaktTelefonnummerTidspunkt
Vakttelefon908 83 126Hele døgnet
Avdelingsleder489 96 9147.30-15.00

Kontaktinformasjon Omsorgsboligene ÅBOAS

Kontaktinfo Omsorgsboligene ÅBOAS
KontaktTelefonTidspunkt
Avdelingsleder9598872007:30-15:00
Vakttelefon95294805Hele døgnet

Kontakt

Tjeneste- og koordineringskontoret
Storahuset, Rettedalen 1
E-post
Telefon 51 61 42 00

Telefonnummeret er til Gjesdal kommunes sentralbord. 

Besøksadresse:

Ole Nielsensvei 20: ÅBOAS inngang F

Postadresse:
Tjeneste- og koordineringskontoret

Rettedalen 1

4330 Ålgård

Snarvei til søknadsskjema skjema for helse og omsorgstjenester (DOCX, 52 kB)