Faktura fra Gjesdal kommune

Gjesdal kommune forsøker å sende alle fakturaer digitalt, enten som eFaktura, Vippsfaktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

Hvor får du fakturaen?

Gjesdal kommune som fakturautsteder kan ikke påvirke hvilken kanal du vil få fakturaen i. Dette bestemmer du selv. Før fakturaen sendes, gjøres det et oppslag mot nasjonale registre og de ulike kanalene i en bestemt rekkefølge, og fakturaen sendes i den øverste rangerte kanalen som er aktiv.

Rekkefølgen er som følger:

  1. Avtalegiro
  2. eFaktura
  3. Vipps Regning
  4. Digital postkasse innbygger
  5. E-post
  6. Blankett/Papir
Avtalegiro
eFaktura
Vipps Regning
Digital postkasse innbygger
Faktura som vedlegg i e-post
Faktura levert i postkassen
Månedlig faktura - kommunale avgifter
Betalingsutsettelse

Har du spørsmål?

Dersom du har spørsmål om betaling eller hvor du får fakturaen, kan du sende e-post til regnskapsavdelingen@gjesdal.kommune.no.

For spørsmål som gjelder de faktiske tjenestene det er fakturert for, og oppstart eller avslutning av disse, må ansvarlig avdeling (for eksempel kommunalteknikk om kommunale avgifter og SFO-leder om SFO) kontaktes. Kontaktinformasjon til de ulike avdelingene er tilgjengelig på kommunens nettsider.

Vil du snakke med en saksbehandler om faktura?

Du kan avtale samtale med saksbehandler på flere måter:

Synes du de kommunale avgiftene er høye i år?

Det stemmer, de er høyere enn tidligere år. Dette skyldes blant annet økte priser på varer og tjenester. De kommunale avgiftene beregnes etter selvkostprinsippet. Selv om vi gjør vårt beste for å holde kostnadene nede, fører økte kostnader for kommunen til høyere avgifter for deg som huseier.

Endring av fakturamottaker for kommunale gebyrer og eiendomsskatt

Du kan endre hvem som skal motta faktura for kommunale gebyrer og eiendomsskatt. Dette gjelder eiendomsskatt, samt gebyr for vann og avløp, renovasjon og feie og tilsyn. 

Kontakt regnskapsavdelingen@gjesdal.kommune.no

Overtakelse av ny bolig;

Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.

Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom partene. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.

Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megleren som har solgt boligen.

Faktura sendes automatisk til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.

Betalingsutsettelse

Det gis i utgangspunktet ikke utsettelse på faktura. Ved behov kan det gis en måneds betalingsutsettelse. Du betaler da en halvdel til forfall, og resterende samme dato, måneden etter. Det blir ikke sendt ut ny faktura, du deler selv opp beløpet, og bruker samme kid ved hver betaling.  Du må betale forsinkelsesrenter fram til kravet er betalt. Dette gjelder både eiendomsskatt og kommunale avgifter. Kravet er sikret med pant i eiendommen.

Behøver du lengre utsettelse, kan du søke betalingsavtale. Da må du lage en nedbetalingsplan som gir kortere nedbetalingstid enn ved tvangsinndriving som for eksempel utleggstrekk eller utleggsforretning. Dokumentasjon på deres økonomiske situasjon kan bli nødvendig. Konkret betalingsplan med størrelse beløp, og dato for hver betaling må ligge vedlagt. 

Søknadsskjema betalingsutsettelse

Økonomisk rådgivning

Sliter du med å få pengene til å strekke til, eller har du problemer med å betale regninger eller gjeld?

NAV tilbyr økonomisk rådgivning, anonymt, helt gratis, og tilpasset ditt behov.

Økonomi- og gjeldsrådgivning - Gjesdal kommune

 Ta kontakt snarest mulig før problemene blir for store!

Kontakt

Regnskapsavdelingen
E-post
Telefon 51 61 42 00