Budsjettglede

November og desember er travle måneder for oss folkevalgte. Mange saker kommer da til politisk behandling. Særlig bruker vi mye tid på arbeidet med budsjettet. I år som i fjor samler fire partier seg om et felles budsjett, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Kristelig folkeparti. Dette året har vi takket være den nye regjeringens budsjettopplegg kunnet øke driftsbudsjettet med 5,3 millioner kroner. Det kommer godt med.

Kommuneloven sier at vi hvert år skal vedta et budsjett for neste år og en økonomisk handlingsplan for de neste 3. I Gjesdal har vi gitt denne fireårsplanen navnet HØP (Handlings- og økonomiplan). Kommunedirektøren og kommunens administrasjon starter arbeidet med dette allerede om våren, og legger frem sitt forslag for kommunestyret i månedsskiftet oktober/november.

Da starter de folkevalgtes arbeid. Vi snur på tall, gjør omprioriteringer og presenterer våre forslag i formannskapet noen uker etter, før kommunestyret endelig vedtar budsjettet i desember. Siden mye av midlene er bundet opp gjennom lover og bemanningskrav, er det normalt ikke store beløp det er mulig å flytte på. Men vi lykkes alltid med å flytte på noe og omprioritere, slik at vi drar kommunen i den retning vi ønsker.

I år har vi kunnet plusse på flere steder enn vi normalt finner rom for. Vi har bevilget mer til vedlikehold av kommunale veier og eiendom, økt støtten til frivillighet og styrket eldreomsorgen. Men der barn og unge som er den klareste prioriteringen og den tydeligste budsjettvinneren. Vi er glade for å kunne øke satsingen på kvalitetsbarnehager, som er et fabelaktig nybrottsarbeid i kommunen, øke støtten til læremidler og styrke skolehelsetjenesten ved at vi får på plass en ny helsesykepleier.

I sum er partiene AP, SP, H og Krf svært godt fornøyd med sitt forslag til budsjett. Dette budsjettet vil ha et klart flertall bak seg når det skal vedtas i kommunestyret den 13. desember, der det også vil bli stemt over FrP, MDG og SV sine forslag til budsjett.

Frode Fjeldsbø
ordfører