Dagsturhytta på Røyselandsneset åpner

Fredag 1. september kl. 1200 åpner dagsturhytta på Røyselandsneset.

Etter åpning er hytta åpen for alle som ønsker å besøke den. Hytta har vedovn, bibliotek, spill, puter og tepper. I tillegg er det toalett og bålplass. Flere fasiliteter vil komme til etter hvert.

Hytta eies av Gjesdal kommune og vil bli sett etter av Ålgård frisbeeklubb. Hytta er åpen og tilgjengelig for alle innbyggere og besøkende, og vi håper derfor at alle vil passe på at den holder seg fin lenge.

Hvordan komme seg dit?

Vårt ønske er at flest mulig går eller sykler til hytta. Det er laget en vei helt inn, slik at du enkelt kommer deg fram - både med sykkel, barnevogn og rullestol.

Hvis du må kjøre så kan du parkere i Ålgård sentrum eller ved Øygardsvatnet og Nesjane barnehage.

Fra torget i sentrum er det ca. 1,9 kilometer å gå, på gangveier og turveier gjennom trivelige boligstrøk og flotte hundremeterskoger.

Fra Nesjane og Øygardsvatnet barnehager er det ca. 1,6 kilometer å gå, på turvei som er tilnærmet universelt utformet.

Turveier dagsturhytta - Klikk for stort bildeTurveier dagsturhytta

Om dagsturhyttene

Dagturhytta er tegnet av Rojo arkitekter i Trondheim.  Målsettingen med hytta er å:

• skape en sosial møteplass i naturen
  • få flere på tur og oftere på tur
  • være en attraksjon i seg sjøl
  • være et sted å søke ly og spise niste
  • være et turbibliotek
  • bygge identitet og fellesskap
  • bli bedre kjent med naturen i egen kommune og fylke

Dagsturhytteprosjektet i Rogaland er et samarbeid mellom kommunen, Sparebankstiftelsen SR-Bank, frivillige organisasjonar og Rogaland fylkeskommune.

Oversikt over alle de 27 hyttene som du kan besøke i Rogaland.