“De gamle må ha det godt på sykehjemmet “ - gutt 6 år

Planleggingen av nytt helsekvartal I Gjesdal kommune er kommet godt i gang, og bygget skal etter planen stå ferdig i 2026.  Dersom barnehagebarna fikk bestemme, kommer Gjesdal kommune sine beboere i det nye helsekvartalet til å gå en svært fin alderdom i møte.

Barn og unges medvirkning i tidlig fase er viktig fordi dette gir barn og unge rett og mulighet til å erfare at deres stemme blir tatt på alvor, og at deres innspill får virkning på fellesskapet.

"Det er viktig å lytte til barn og unge. De tenker ofte annerledes og mer kreativt enn oss voksne. Å diskutere plan- og byggesaker med barn helt ned i 5-årsalderen kommer til å berike dette prosjektet", sier rådgiver Åshild Steinberg Holmen i Helse og velferd.

Stor avdeling ved Solås barnehage var i februar invitert med på befaring på Solås bo- og rehabiliteringssenter. De ble ønsket velkommen av avdelingsleder Anne Rogdeberg som viste dem rundt på bygget. Barna fikk omvisning på legekontoret, vaktrommet, skyllerom, beboerrom, spisestue, kjøkken, frisør og treningssal. De fikk også anledning til å stille spørsmål og reflektere sammen underveis.

Etter befaringen konkluderte barna med at beboerne i det nye helsekvartalet måtte få ekstra fine farger på veggene, planter i potter og blomster i vaser, stjerner i taket og eget basseng å svømme i. De gamle måtte i tillegg få god mat, godt stell, ha en myk seng å sove i, og ha tilgang til fin utsikt.

Barnehagebarna ble utfordret til å tenke på hva som kunne vært kjekt å gjøre dersom de selv skulle komme på besøk i det nye helsekvartalet. Også her var forslagene kreative og kloke. I tillegg til kafè og vel-assortert snopeskål, ønsket barna at kommunen bygget et eget lekerom. De anbefalte kommunen å kjøpe saccosekker til å flytte rundt, samt ha gode matter på gulvet som de kunne turne på. Barna foreslo også at kommunen burde kjøpe inn romslige sofaer til alle avdelingene, helst med velurputer. I sofaene kunne besøkende sitte ved siden av sine gamle slektninger for å se på bilder, spille spill eller prate når de var på besøk. Innkjøp av bingo og kina-sjakk sto høyest på ønskelisten.

I tillegg ønsket barnehagebarna seg tilgang til frisørsalongen, samt bedre utnyttelse av sceneområdet.

"Vi øver jo på sanger og teater hele tiden, og da kan vi jo vise det til de gamle. Da slipper de å se på TV hele dagen", foreslo en av 5-åringene begeistret.

Prosjektgruppen samlet inn en rekke gode forslag til hvordan vi kan skape et bygg som blir et trygt hjem for beboerne og som også kan være et fint sted å komme på besøk.

Vi ønsker å takke alle barna som bidro.