Demensvennlig samfunn

Demensvennlig samfunn er en informasjonskampanje i regi av Nasjonalforeningen for Folkehelse. Det er en kampanje som retter seg mot privat og offentlig servicenæring, og tar for seg hvordan man kan gi best mulig service til personer med demens. Norske kommuner inngår en avtale med Nasjonalforeningen for folkehelse om å være et demensvennlig samfunn.

Nasjonalforeningen for folkehelse sin logo for Demensvennlig samfunn - Klikk for stort bilde

Gjesdal kommune som demensvennlig samfunn

Kommunen inngikk avtale med Nasjonal foreningen for folkehelse i 2020.

Nasjonalforeningen for folkehelse har utarbeidet et standardisert undervisningsopplegg som benyttes i opplæringen. Det handler om generell informasjon og opplæring til både personell i offentlig og privat servicenæring.

Bakgrunn for avtalen

Over 100 000 mennesker i Norge har demens og over halvparten bor i sine egne hjem. Med økende andel eldre mennesker i Norge, vil andelen av personer med demens øke. Det å være rammet av en demenssykdom kan føre til utfordringer med orientering, utføre oppgaver som eksempelvis betjene betalingsterminal, forståelse av køsystem, ta valg når man eksempelvis gjør innkjøp, manglende forståelse av omgivelsene og manglende språk eller språkforståelse er også en utfordring. Bestille timer og formidle seg kan også være en utfordring.

Formål med avtalen

Formålet med avtalen er å legge til rette for at Gjesdal kommune skal arbeide for å bli mer demensvennlig, slik at innbyggere med demens kan møte større forståelse, respekt og støtte. Og på denne måten kunne oppleve en bedre inkludering i lokalsamfunnet. Det å bli inkludert og delta i daglige aktiviteter som å handle i butikker, bruke offentlig transport, delta i kultur- og sportsaktiviteter og benytte seg av ulike offentlige tilbud er viktig for personer med demens.

Har du innspill til hvordan Gjesdal kan bli et mer demensvennlig samfunn, eller ønsker din bedrift mer informasjon om demens? Ta kontakt med Demenskoordinator

Demenskoordinator

Besøksadresse: Solås bo- og rehabiliteringssenter 2. etasje, Solåsveien 25.