Husk å klippe hekken!

Klipp hekk og busker - tenk trafikksikkerhet!

Har du tenkt på at hekken og buskene dine kan være en dødsfelle?

Hvis bilistene ikke ser hva som skjuler seg bak hekken på hjørner og i veikryss, kan bilene kjøre på og skade eller drepe små barn, unge, eldre og andre myke trafikanter på fortau eller i veikant.
Tragiske dødsulykker, alvorlige personskader og store materielle skader kan kanskje unngås, hvis du passer på at hekk, busker, trær og annet på din eiendom ikke hindrer sikt og forårsaker ulykker.

Trafikksikkerhet er ditt ansvar

At du kjører forsiktig og er obs på at små barn kan dukke fram bak en parkert bil, er selvsagt bra. Men pass også på at gjerde, hekk, busker, trær og annet på din eiendom ikke skjuler barn og andre trafikanter.
Tenk også på at busker og trær vokser hele tiden. Noen uker etter at du har klippet, må du nok ut og stusse på ny.

Det er viktig å ha god sikt

Det offentlige bruker mye penger på å bygge og vedlikeholde veier, fortau og sykkelstier for at alle skal ferdes trygt. Pass derfor på at du ikke "stjeler" av disse områdene ved å la hekk og busker vokse utover eiendomsgrensen din!

Gjesdal kommune vil i samarbeid med politiet kunne dra rundt i området og kontrollere siktforhold langs veiene.

Hjelp oss å minske risikoen for trafikkulykker og øke trafikksikkerheten i ditt nærmiljø!

Ta deg en tur rundt eiendommen din. Klipp hekk og busker, og sørg for at det er god sikt. - Hekken, busker og gjerdet må ikke være høyere enn 50 cm fra bakkenivå ved veikryss og utkjørsel.