Ikke kast hageavfall i brun dunk

Fra 1. januar er det kun matavfall som kan kastes i brun dunk. Det betyr at plengresset, greinene fra hekken, blomster og mye mer må kastes på annen måte.

Hvorfor ny ordning

Grunnen til endringen er i hovedsak todelt:

1. Endring i den nasjonale avfallsforskriften
  2. IVAR må utnytte ressursene i rent matavfall bedre

Du kan lese mer om dette på IVAR sin nettside.

Hvordan skal du sortere mat- og hageavfallet ditt

Det er nok flere ting du ville tenkt er matavfall eller hageavfall som skal sorteres og kastes på annen måte. Les derfor gjennom dokumentene under så er du på den sikre siden.

Merk at dersom dunken inneholder feil type avfall vil vi ikke kunne tømme den.

Hvordan skal du nå kvitte deg med hageavfallet ditt

Det finnes flere alternativer for hvordan du nå skal bli kvitt hageavfallet ditt:

• Lag kompostløsning i egen hage, og utnytt ressursen din selv
  • Bestill gratis henting på hentavfall.no (det er ikke en begrensning på antall ganger for hageavfall – henting av hageavfall starter i mars/april)
  • Lever hageavfallet gratis på IVAR sin gjenvinningsstasjon på Forus eller Sele

Hvorfor etablerer ikke Gjesdal kommune ordning med egen dunk for hageavfall

Det er i hovedsak to grunner til at vi ikke etablerer egen dunk for hageavfall:

1. Det finnes flere gode alternativer for å bli kvitt hageavfallet
  2. Ordning med egen dunk ville medført kostnader både til kjøp av utstyr og drift, noe som ville gitt høyere avgifter

_ _ _

Ordningen det nå legges opp til vil være under vurdering/evaluering i 2024, og vil bli justert om nødvendig.