Kulturdepartementet gir 2 millioner kroner til uteområde ved Gjesdal ungdomsskole!

Gjesdal kommune nådde opp som 9 av 24 søkere - og fikk nydelige 2 millioner i støtte til vår kommende aktivitetspark ved Gjesdal ungdomsskole. Vi gleder oss til å samarbeide med elevene og lokalsamfunnet om å lage tidens flotteste nærmiljøanlegg!

Sommeren 2021 bevilget politikerne i Gjesdal 2 millioner til nytt uteområde på Gjesdal ungdomsskole. Nå i starten av desember 2021 har vi fått positivt svar på søknad om enda mer midler. Med egeninnsats og dugnadsarbeid vil uteområdet koste minst 4,5 millioner kroner. Tilskuddet utdeles fra Kulturdepartementet (Norwegian Ministry of Culture) sin ordning Nyskapende aktivitetsarenaer, som er ment å stimulere kommuner til nytenking og kreativitet når det gjelder utforming av anlegg for egenorganisert fysisk aktivitet. Formålet er å bidra til at en enda større del av befolkningen blir fysisk aktive.

Anlegget skal bygges i uterommet til kommunens ungdomsskole. For oss betyr dette utrolig mye. Denne ekstrastøtten bidrar til at parken vil få kvaliteter med seg som går utover et ordinært skoleanlegg. Parken vil bli en populær arena for alle barn og unge og vil kunne bidra til helsefremming og bedre folkehelse for et helt lokalsamfunn. Vi ser for oss aktiviteter som klatring, minigolf, sykling, rulleski, skate, trampoliner, pumptrack, parkour, urban farming og treningsapparater inn i parken. Eller kanskje noe helt annet, som dere i lokalsamfunnet er velkommen til å foreslå!

Vi er i gang med planleggingen sammen med elevråd og foreldreutvalg og på nyåret i 2022 lander vi endelige skisser for uteområdet. Lag og organisasjoner på Ålgård har også kommet med innspill. Vi ønsker oss et variert og spennende uteområde med aktivitetsmuligheter for barn og unge både i skoletiden og i fritiden.

Aktivitetsparken rundt Gjesdal ungdomsskole blir en flott ressurs for oss på skolen, men den skal også være til glede for alle på Ålgård.

Prosjektet drives fram i et godt samarbeid mellom rektor, utbyggingsavdelingen, kulturavdelingen og arealbrukavdelingen. Takk også til FAU,  personalet på GUS, lag og organisasjoner på Ålgård (inkludert Hagelaget),  studenter fra UiS og ikke minst alle elevene med elevrådet i spissen. Vi ser frem til å skape et flott uteområde for ungdommer på Ålgård sammen med alle de gode kreftene rundt oss.

2022 blir et spennende år!
Skissene er foreløpige ideer om hva det kan være mulig å få til i dette området. De er laget av Steven Repa og Mary-Anne Unuode.