Bærekraft - månedsbrev fra ordføreren

Kalenderen har slept seg hele to tiår inn i det årtusenet som ikke er så nytt lenger. Nyttårsrakettene har for lengst stilnet. De minst gjennomtenkte nyttårsforsettene er brutt for lengst. Det er tid for å finne frem nye og blanke fargeark. I år synes jeg at vi skal skrive bærekraft på disse arkene.

Hva betyr dette ordet bærekraft? At noe er bærekraftig betyr at det er i balanse. At vi ikke bruker mer enn det vi har. At vi ikke overbelaster naturen. At vi ikke ødelegger den og gjør den ubeboelig for våre etterkommere. Når bøndene sier at deres oppgave som gårdbrukere er å overlate gården i litt bedre stand enn de selv overtok den, da snakker de om bærekraft.

FNs bærekraftsmål

I Gjesdal er vi opptatt av sosial bærekraft. Det handler om å bygge lokalsamfunn som er gode å leve i, og at vi er rause med hverandre og gir plass for forskjellighet. Som ordfører er jeg opptatt av det jeg har kalt demokratisk bærekraft. Vi folkevalgte må leve opp til den tilliten velgerne har vist oss ved å stemme på oss. Folk må oppleve at kommunen leverer gode tjenester, og at de blir lyttet til og tatt på alvor. Jeg har kullsviertro på at innbyggermedvirkning, involvering og samskaping skaper lokaldemokratisk bærekraft. Slik kan innbyggerne få enda større innflytelse over sine egne liv. Dette lover jeg å skrive mer om senere en gang.

Denne gangen er det særlig balansen i naturen jeg er opptatt av, økologisk bærekraft. Klimaet er i endring. Den globale temperaturøkningen som har funnet sted i løpet av de siste 150 år cirka, er menneskeskapt forteller klimaforskerne oss. Vi har gjennom internasjonale avtaler forpliktet oss til å ta tak slik at temperaturen ikke stiger mer enn to grad globalt, ja prøve å nå et mål om 1,5 graders global økning om mulig.

Dette forplikter globalt, nasjonalt, regionalt og lokalt. Jeg hører noen si at det ikke nytter hva lille Norge, Rogaland eller Gjesdal gjør. Vi er jo så få. Vi er en så liten del av klodens samlede befolkning. Det kan alle si, alle kommuner, byer og land kan gjøre slike sammenligninger og vise til at det er andre som må gjøre mest. Om alle tenker slik, skjer ingenting. Nå trenger vi handling, lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. Vi må gjennom vår planlegging og vårt arbeid møte FN sine bærekraftsmål.

Sist Solamøte viste vei. Solamøtet arrangeres av NHO, KS, Rogaland fylkeskommune og Næringsforeningen i Stavangerregionen. Her ble bærekraft og utslippsmål satt på dagsorden av både næringsliv og myndigheter. Det vil bli krevende for alle å få dette til, men vi har ikke noe valg – vi må få dette til. Og vi skal og må få dette til sammen.

Gjesdal kommune må utarbeide en ny energi- og klimaplan der vi viser hvordan vi skal gjøre vår del av jobben. Dette blir krevende for Gjesdal, alle andre kommuner, for innbyggere og næringsliv. Men det åpner seg også nye forretningsmuligheter. Endringene må komme. Vi må organisere oss slik at vi gjennom disse endringene skaper bedre og mer bærekraftige lokalsamfunn, og samtidig utvikle ny industri og nytt næringsliv som skaper utvikling - samtidig som vi tar være på kloden.

Bilvei ved Bergsvatnet - Klikk for stort bilde Geir Einarsen

Bærekraft handler også om å brette opp ermene og trø til. Det er vi gode på i Gjesdal og Rogaland.

Frode Fjeldsbø
ordfører