Driftsresultat Gjesdal kommune 2019

Positivt driftsresultat i 2019, men svakere enn de siste årene.

Foreløpig driftsresultat for Gjesdal kommune er på 13,9 millioner og utgjør 1,5 % av driftsinntektene. Etter avsetninger til fond og overføring av midler til nyinvesteringer er overskuddet på 0,6 mill.

Rådmann Knut Underbakke uttaler at vi er glad for at vi klarte å  gjør opp regnskapet for 2019 høyere enn forventet.  Samtidig er det grunn til å understreke at vi står ovenfor en krevende økonomiske situasjon fremover. Utgiftene de siste tre årene viser at disse vokser nesten dobbelt så mye som inntektene. Over tid er ikke dette bærekraftig.

Takk til ansatte og ledere som hver dag bidrar for at vi klarer å levere gode tjenester med stadig strammere rammer og med god økonomistyring.  Rådmannen er tydelig på at både innbyggere og ansatte kjenner på den krevende økonomiske situasjonen vi står i sammen.

Også i 2019 har ansatte og ledere gjort en svært god jobb for å yte gode tjenester innenfor stramme rammer. Samlet sett har tjenesteområdene levert tjenestene innenfor vedtatte rammer, og samtidig utviklet tjenestene videre. Tjenesteområdet Oppvekst hadde et merforbruk på i underkant av 4 mill, mens tjenesteområdet Kultur og samfunn brukte i overkant av 2 mill mer enn budsjettert. Tjenesteområdet Helse og velferd brukte litt over 6 mill mindre enn budsjettert. Relativt gode skatteinntekter, både lokalt og nasjonalt, har bidratt til at resultatet ble noe bedre enn budsjettert.

Overskudd bidrar til å holde låneveksten på et lavere nivå. Selv med et relativt høyt investeringsnivå i 2019 øker ikke gjelden mye i % av samlede inntekter. Fondsreservene er noe lavere enn ved forrige årsslutt, men Gjesdal kommune har handlingsrom til å fortsette den nødvendige omstillingen som skal for å ha en solid kommuneøkonomi i årene som kommer.

Regnskap oversendes nå revisjonen, og årsregnskap og årsmelding blir behandlet i formannskap og kommunestyret i april og mai.

Årsregnskapet og årsmeldingen vil gi en utfyllende beskrivelse av både kommuneøkonomien og tjenesteproduksjonen i 2019, samtidig som den vil beskrive framtidsbilde for å sikre et godt velferdstilbud for alle også i fremtiden.

Bjarte Madland
Kommunalsjef