Øyvind Granberg, Consult 1 AS
Siden august 2024 har Husafjelltunnelen vært stengt for biltrafikk. I denne perioden har utførende entreprenør Risa AS gjennomført et betydelig anleggsarbeid i området. Arbeidet har blant annet omfattet bygging av:
- veier
- gang- og sykkelstier
- fortau
- undergang
- bro
- murer (både naturstein og stedstøpt)
- VA-grøfter
- gatelysanlegg
- kablegrøfter
Prosjektet har hatt høyt fokus på både kvalitet og HMS.
Øyvind Granberg, Consult 1 AS
Gjenstående arbeid
Selv om veien nå åpner for biltrafikk, gjenstår det fremdeles noe arbeid:
- Isåing skråninger
- Montering av gjerde mot skoletomt og idrettsanlegg
- Opprydding riggplass og reetablering av uteområdet ved Skyttarhuset
- Bygging av ny mur og veijustering i sammenføyningen mellom «ny» og «gammel» Husafjellveien
- Etablere fartshumper på enkelte av gang-/ sykkelveiene
- Sluttføring av området bak Gjesdal IL sitt klubbhus

Vurdering Åfaret og Husafjell
I forbindelse med utvikling av boligområdet og nytt veianlegg over Ålgårdsheia, er det i reguleringsplanen lagt inn krav om stenging av veien på to punkter, med buss-sluse i Åfaret, og ved Husafjell. Dette kravet ble satt fordi det ble vurdert som avgjørende for å styre trafikkflyten gjennom tunellen, bedre trafikksikkerheten i området og redusere belastningen for beboere langs Åfaret og Solåsveien. Kommunestyret vedtok i 2021, at administrasjonen skulle legge frem en sak med vurderinger før stenging ved Åfaret ble gjennomført.
Når veianlegget åpner i slutten av oktober vil det bli satt opp trafikktelling på to ulike punkter i området. Dette for å få et bilde av hvordan trafikkflyten utvikler seg, og dermed få et bedre grunnlag før det eventuelt gjennomføres en stenging. Planen er at tellingen varer frem til mai 2026, og at en på bakgrunn av tallene som her fremkommer gjør vurderinger og beslutter hvilke tiltak som skal gjennomføres. Det vil bli lagt frem en sak for politisk behandling vedrørende dette før sommeren 2026.
Målsettingen er at tunellen blir hovedferdselsåre for beboere i Kodlidalen og Varafjellområdet og for de som skal til idrettsanlegg og tilbudet som finnes i området der. En ønsker å undersøke om dette vil skje automatisk når veien åpner, slik at trafikkflyten jevner seg ut.
Stenging av Husafjellveien, og omgjøring til gang og sykkelvei vil bli gjennomført når kobling til ny vei er ferdigstilt.