Normal hverdag – med noen tilpasninger

Samfunnet har åpnet opp, og vi nærmer oss en normal hverdag – det er vi glade for!

Gjenåpningen av samfunnet fører til at mange nå blir smittet. Omikron, som nå er den dominerende virusvarianten, gir heldigvis mild til moderat sykdom for de aller flest av oss.

Mye smitte i samfunnet gjør at også våre ansatte blir syke eller må være hjemme med syke barn, noe som gir oss et høyt sykefravær i perioder. Dette påvirker hvordan vi levere våre tjenester, og det vil trolig gå noe tid før vi kan være tilbake til hvordan det var før pandemien. Slik situasjonen er nå, og trolig vil bli i ukene fremover, vil enkelte tjenester streve med å få til normal drift.

Innbyggere i Gjesdal har vist stor forståelse og evne til å tilpasse seg de endringer som har kommet gjennom pandemien – det er vi takknemlige for!

Smittede barn anbefales å være hjemme

- FHI har råd om ikke å teste barn ved mistanke om covid19.  Vi opplever likevel at barn kan smitte voksne i barnehager og skoler. Det kan medføre så stort sykefravær i barnehage og skoler at barnehagen / skolen må stenge da det ikke er voksne som kan være til stede. Vi anbefaler at barn med symptomer lar seg teste og holde seg hjemme i fire døgn om de får påvist covid19 selv om de har milde symptomer og er i god allmenntilstand, uttaler kommunelege Hans Petter Torvik.