Ordførerbrev for januar

Vi er tre-fire uker inn i den den første måneden, og dermed kommet så langt at vi nå husker å skrive rett år – 2022. I skrivende stund er vinteren grønn og mild, heldigvis vil mange si, for da blir ikke strømregningene fullt så vanvittige som de ellers kunne blitt.

Det er om lag to år siden vi ble kjent med dette nye koronaviruset, og snart er det to år siden regjeringen valgte å stenge ned landet – som vi sier. Siden har smitten bølget frem og tilbake, og vi har hatt flere smittebølger. Den bølgen vi befinner oss i nå er nærmest for en tsunami å regne. Men siden så mange av oss er vaksinerte, og den muterte omikronvarianten skaper mindre alvorlig sykdom trass i at den smitter mer, er vi samtidig i ferd med å åpne samfunnet.

Samtlige av oss krysser fingre og håper at helsevesenet takler denne tsunamien, og at vi trass de mange smittede klarer å holde oppe tjenestene på et forsvarlig nivå. Når så mange er og blir smittet, er det jammen ikke lett. Det setter oss på hard prøve i kommunen. Også denne gangen, ja kanskje enda sterkere denne gangen. Så langt får vi i beredskapsledelsen i kommunen tilbakemeldinger fra tjenesteområdene om at de klarer dette godt, selv om smittetallene er ekstreme og sykefraværet høyt. Alle de som strekker seg langt for at dette skal gå rundt fortjener stor takk.

Vi håper alle sammen at dette blir den siste alvorlige bølgen. Når vi i felleskap kommer oss gjennom dette, så ønsker vi oss den vanlige hverdagen tilbake. Koronaviruset kommer til å være med oss resten av livet, men nå forhåpentligvis mer som et forkjølelses- eller influensavirus som fremdeles kan gjøre oss syke, men som ikke lammer oss som samfunn eller utsetter mange av oss for trusselen om alvorlig sykdom eller for tidlig død.

Jeg er verken epidemiolog eller virolog. Min beskrivelse av eller forventing om hva fremtiden bringer er derfor basert på andres kunnskap og kvalifiserte beregninger. Både som privatperson og som ordfører er jeg opptatt av å lytte til fagfolk. Jeg legger vekt på å lytte til dem som kan mest om dette, og har en kunnskaps- og forskningsbasert oversikt over pandemien og dens konsekvenser.

Gode gjesdalbu – tross alt har vi i Gjesdal, Rogaland og Norge klart oss relativt godt i denne vanskelige tiden, takket være kompetente fagfolk, handlekraftige folkevalgte og en våken, kunnskapsrik og tillitsfull befolkning. Det er grunn til å verdsette dette, ja til og med være takknemlig for det oppi en krevende tid.

Kjære innbyggere, ansatte, frivillige, lag og foreninger, næringsliv – ja alle : Takk for innsatsen!

Frode Fjeldsbø

Ordfører i Gjesdal