Septemberbetraktninger

Kalenderen har dyttet oss frem til september. Den niende måneden, selv om navnet betyr den syvende. Slik fordi hin mektige romere fikk smuglet inn to nye navn på sommermånedene, juli og august – måneder oppkalt etter de romerske keiserne Julius Caesar og Augustus.

September er en flott måned. Sommeren kan ennå vise seg frem i starten av måneden og gi oss både sommervarme, badetemperaturer og Indian summer om vi er heldige. Men etter hvert trekker den seg litt tilbake og gir oss høstfarger, kortere dager, kjøligere netter og kraftigere morgendugg. Den jager oss ut til innhøsting på åker og eng, i drivhus og på hagelapp. Vi forbereder oss til vinteren.

Samtidig er den sammen med august en igangsettingsmåned. Barnehagene og skolene er nå skikkelig i gang etter de første hektiske oppstartukene. Frivilligheten har også startet opp etter sommerpausene.

Vi folkevalgte har hatt våre første møter i høstsesjonen, og gleder oss over Gjesdal som skårer godt på kommunale kåringer av norske kommuner. Budsjettarbeidet med planleggingen av de kommende årene pågår for fullt.

September er også måneden der jeg som ordfører drar i gang ordførers time etter ferien. I høst kan du treffe meg på Veveriet kl. 10-11 på disse dagene: 10. september, 1. oktober, 5. november og 3. desember.

Frode Fjeldsbø

ordfører