Tidlig oppfølging demens

Det å få en demensdiagnose vil ofte utløse behov for ny kunnskap og informasjon, både for deg som har fått demens og dine pårørende. I en tidlig fase av sykdommen har man ikke nødvendigvis behov for tjenester fra kommunen, men det er fint å få informasjon om hvilke tilbud og tjenester som finnes.

For å møte dette behovet har Gjesdal kommune opprettet det kommunale tilbudet “Tidlig oppfølging når du har fått demens” for hjemmeboende. Hensikten er å gi deg som har fått en demenssykdom god oppfølging med utgangspunkt i “hva er viktig for deg?”

Hva innebærer tilbudet om Tidlig oppfølging?

Tilbudet innebærer at du får en fast kontaktperson fra hukommelsesteamet, som vil komme hjem til deg på avtalte besøk.  På hjemmebesøkene kan du ta opp ulike spørsmål som du lurer på, og du vil få nyttig informasjon og råd.

Kontaktpersonen fra kommunen har helsefaglig bakgrunn og har god kunnskap om demens.

Eksempel på tema som du kan snakke med kontaktpersonen om er:

• Helsen og sykdommen
  • Familie og nettverk
  • Hjelp fra kommunen
  • Økonomi
  • Tanker om fremtiden
  • Aktiviteter i hverdagen

Tilbudet er gratis, og kontaktpersonene har taushetsplikt. Nødvendige opplysninger blir notert i kommunens journalsystem.

Hva med pårørende?

Tilbudet gjelder også nærmeste. Familie og venner vil ofte ha behov for informasjon. Det er derfor viktig at en av dine pårørende kan være med under besøkene hjemme hos deg.

Demenskoordinator

Besøksadresse: Solås bo- og rehabiliteringssenter 2. etasje, Solåsveien 25.