Utsmykking på Liv Godin brua, langs elvestien og rundt Veveriet

Gjesdal kommune har fått støtte fra KORO (statens organ for offentlig utsmykking) til utsmykking av vår nye gangbru, samt utenfor Veveriet og langs elven som binder dem sammen.

Utsmykkingen handler om Liv Godin, siden brua heter Liv Godin brua, samt om tekstiler og vår felles identitet.

Kunstneren har blitt inspirert av bilder og tekstiler fra både DFU på Ålgård og Kuba folket fra Kongo.

Torunn Skjelland har lang erfaring med offentlig utsmykking. Hun har også hatt kunstner-opphold i Afrika flere ganger. Torunn har vært på befaring på Ålgård, sett på gamle tekstiler og lest Liv Godins biografi.

Ved siden av Veveriet kommer det en streetbasket bane. Her vil bakken males med ulike tekstilmønstre fra Ålgård og Kuba folket fra Kongo.

Maling som skal brukes er Plexidekk®: en høykvalitets 2-komponent kaldplast maling fri fra løsemidler og med sklimotstand.

Veveriet får et nytt skilt hvor bokstavene er malt med fragmenter av tekstil fra Ålgård og Kongo. Dette vil gi et flerkulturelt utrykk som favner aktiviteten på huset.

I tillegg vil fasaden få to store portretter av damer som sitter og jobber med tekstil. Damene jobbet i DFU (Veveriet) rundt århundreskiftet (1800/1900).

På gangbrua og murer langs elva kommer det flere malerier.  Her blir det markis- og møbelstoff fra Ålgårds tidligere tekstilfabrikk, samt tekstilmønster fra Kuba folket i Kongo. Det blir også noen foto fra arkivet, som forteller om jobb og fritid på Ålgård før i tiden.

Den nye gangbrua heter Liv Godin brua og kunstneren har tatt inspirasjon fra Liv Godins liv som misjonær i Kongo. På hvert landkar vil det bli portrett av Liv - på den ene enden på begynnelsen av livet som misjonær og på den andre når hun nærmer seg 90 år gammel. I tillegg håper vi at hele brua kan farges rød, for å symbolisere den rødfarget jord i Afrika.

Veveriet og elvestien
Kunstneren starter opp i mai
Planen er å bli ferdig i juni

Liv Godin brua