Vi klarte det sammen

Liv på bystranda i Ålgård sentrum - Klikk for stort bildeStatens pris for byggkvalitet deles ut av Direktoratet for byggkvalitet. Prisen for 2019 gikk til Ålgård nye sentrum. Dette er en fantastisk anerkjennelse. Vi nådde opp i knivskarp konkurranse med over 80 andre nominerte.

Det er lenge siden, svært lenge siden, Krambugata utgjorde handlegaten i Ålgård. Selv om det var liv og røre der til langt utpå nittitallet, var denne gaten blitt for liten lenge før. Av den grunn poppet det opp handel og næring mange andre steder på Ålgård – så mange steder at det ikke var lett å begripe hva som var eller kunne bli sentrum i kommunesenteret.

Gjesdal kommune har en rekke ganger lagd planer og prøvd å etablere et sentrum, uten at dette har lykkes. Det var først da Ålgård fotballklubb bestemte seg for å flytte sin virksomhet til sentralidrettsanlegget på Solås at det ble fart i arbeidet.

Resten er historie. Nå er grunnlaget lagt for sentrumsvekst og utvikling med ny miljøgate, torg med kunstutsmykning, kanal med kanalpark, aktivitetsanlegg for store og små, restaurert Lokstall, busstoppark og park langs elva. Det skal komme mye, mye mer, men vi har startet med rosinen i pølsen og prikken over i-en.

Tema for årets pris var transformasjon. Vi fikk prisen for vår transformasjon av sentrum til et innbydende park-, aktivitets- og handelsområde, men også for vår inkluderende og åpne måte å jobbe på. Juryen var begeistret for selve anlegget, de var begeistret for medvirkningen men også for en kommune som turte å satse.

Dette har vært et lagarbeid, jeg tror vi må kunne si et forbilledlig samarbeid der vi har involvert innbyggere, frivillighet, grunneiere og næringsliv. Der kommunens administrasjon med mange flinke fagfolk og kommunens folkevalgte hele tiden har stått på samme side, og stått last og brast med ambisiøse planer. Tusen takk for et fantastisk lagarbeid – alle sammen – ingen nevnt, ingen glemt.

Vi klarte dette sammen. Jeg er grenseløst, ja langt opp over ørene, stolt.

Frode Fjeldsbø
Ordfører

PS:
Du kan lese mer om prisen på direktoratets hjemmeside.

Busstopparken ble klar i slutten av mai 2019 - Klikk for stort bilde Reidun S. Skjørestad

Ålgård sentrum i kveldslys - Klikk for stort bilde