Koronavirus

Informasjon om testing, vaksinering med mer.

For generell informasjon om koronaviruset
For general information in english

Siste nyheter om koronaviruset i Gjesdal

Informasjon om vaksinering /covid-19 vaccination

Testing og henting av selvtester

Hvem bør teste seg?

Oppdatert informasjon på hvem som bør teste seg finner du på HelseNorge sin nettside.

Hvordan tester du deg?

Du kan teste deg ved å bruke hurtigtest (selvtest). Om en ønsker PCR-test må en fra 1. juni 2022 bestille dette via private tilbydere (se egen artikkel).

Hvordan får du fatt i selvtest?

HUSK - DU SKAL IKKE HENTE HURTIGTESTER DERSOM DU HAR SYMPTOMER - da må du få noen andre til å hente disse for deg.

Selvtester skal bare hentes ved behov. Dersom en ønsker å ha hurtigtester i bakhånd, kan en kjøpe dette i butikk/apotek.

Hurtigtester deles ut på Veveriet, Rettedalen 4 Ålgård.

For bruksanvisning se produsentens nettside, for demonstrasjonsvideo scroll ned på siden. MERK - FHI har endret råd om hurtigtest til også å inkludere prøve fra svelg. Se mer informasjon på deres nettside (scroll ned på avsnitt "prøvetaking").

Lokale regler og anbefalinger

I Gjesdal kommune er det nasjonale anbefalinger og retningslinjer for smittevern som er gjeldende, disse finner du på HelseNorge.

Hjelp til barn, unge og familier

Det er krevende tider. Ingen skal klare alt alene. Hvis du eller noen du kjenner har det vanskelig, er det hjelp å få. Ikke nøl med å ta kontakt med for eksempel barnehage, skole, helsestasjon, familiesenter eller barnevernet.

Barnehager: Tilbyr oppfølging og tilrettelegging. Ta direkte kontakt med styrer i barnehagen. Barnehagen gir individuell oppfølging i samarbeid med hjelpeinstanser til de som trenger det.

Skoler: Tilbyr oppfølging og tilrettelegging. Ta direkte kontakt med ledelsen på skolen. Skolen gir individuell oppfølging i samarbeid med hjelpeinstanser til de som trenger det.

Helsestasjonen: Ta kontakt på tlf. 51614490. Jordmor og helsesykepleier er tilgjengelig.

Skolehelsetjenesten: Helsesykepleier på skolen har kontakt med elever ut fra behov, og samarbeider tett med lærerne og andre ansatte på skolen.

Helsestasjon for ungdom (HFU): Gir helsetjenester til ungdom i alderen 13-20 år som er bosatt i, eller oppholder seg i Gjesdal kommune.

Familiesenteret: Gir tilbud til barn, unge og familier. Ta kontakt på tlf. 904 10 651.

Barnevernet: Ta kontakt på tlf. 51 61 43 50 / 51 61 42 00 (sentralbord). Utenom åpningstid kan du kontakte barnevernvakten: tlf. 905 41 321 (døgnåpent).

Flere hjelpetjenester

Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 er døgnåpen:
Den nasjonale alarmtelefonen har åpent hele døgnet. Barn, unge og voksne som er bekymret eller lever under vanskelige forhold, kan ringe 116 111. Dere møter trygge voksne som kan hjelpe.

NASJONALT: TELEFON- OG CHATTETJENESTER for barn, unge og voksne
Her er en oversikt over telefon- og chattetjenester som holder åpent for deg som trenger noen å snakke med om rus og psykisk helse https://avogtil.no/her-kan-du-fa-hjelp/

Information in English

Information in English - general informasjon about the coronavirus:

How to retrieve self-test:

People without symptoms can monday to saturday retrieve self-tests at Veveriet, Rettedalen 4 Ålgård.

Kontaktinformasjon

For generell informasjon om koronavirus gå til www.helsenorge.no eller benytte deres informasjonstelefon: 815 55 015.

Media kan henvende seg til André Andreassen (epost: andre.andreassen@gjesdal.kommune.no eller tlf: 959 35 246).