Gjesdal er Av-og-til kommune

Klikk for stort bilde

Av-og-til er en alkovettorganisasjon. Alkovett er å tenke over om man skal drikke og når man skal stoppe. I Gjesdal er vi spesielt opptatt av alkovett i samvær med barn og unge.

Av-og-til driver holdningsskapende arbeid gjennom et bredt nettverk av frivillige organisasjoner, kommuner og andre samarbeidsparter.

Av-og-til Lokalt er et samarbeid med norske kommuner om praktisk, enkel og gratis alkoholforebygging. Ved å fremme alkovett forebygger og reduserer vi alkoholskader. Gjesdal inngikk samarbeidsavtale 06.12.2017.

Alkovett er å tenke over om man skal drikke og når man skal stoppe. Personer med godt alkovett reflekterer over hvordan eget alkoholinntak kan påvirke uheldig, om det kan bidra til skade, risiko eller utrygghet for en selv eller dem rundt, og tar valg på bakgrunn av refleksjonen.
Samvær med barn og unge
Idrett/lag og foreninger
avogtil.no

Hovedmål for Av-og-til arbeidet i Gjesdal:

1. Synliggjøre: Gjesdal som Av-og-til kommune – rettet mot alle innbyggere.
2. Bryte tabu: Legge til rette for at det snakkes om alkoholvett på ulike arenaer.
3. Skape refleksjon: Av og til passer det med alkohol – og av og til passer det ikke!

Strategi:
- Forankre og involvere bredt.
- Langsiktig arbeid, skritt for skritt, jevnlige drypp på ulike arenaer.
- Fokus på tiltak som når mange.

Styringsgruppe:
Trine Helland, Politikontakt