2 tilfeller av meslinger i Sandnes kommune

For knappe to uker siden fikk en person i Sandnes påvist meslinger etter utenlandsreise. Nå er en ny person smittet.

Meslinger er en svært smittsom sykdom, og gir febersymptomer og et karakteristisk utslett. Les mer og se bilde på helsenorge.no
Sandnes kommune har dialog med FHI, og er i gang med kartlegging og smittesporing for å begrense smittespredningen.

Hold deg hjemme hvis du er syk
Hvis du har forkjølelsessymptomer som feber, hoste og rennende nese bør du holde deg hjemme. Har du i tillegg utslett, ta kontakt med fastlege, og ikke møt opp uten å ringe først.
Dette gjelder særlig dersom du verken er vaksinert eller har hatt meslinger. Unngå å møte opp på legekontor uten avtale, slik at du unngår å smitte andre.

Spedbarn er spesielt utsatt
Spedbarn under 15 måneder er ikke vaksinert mot meslinger, og derfor spesielt utsatt. Generelt er det en god regel å unngå å besøke små barn om du er syk med luftveissymptomer.

De fleste i Norge er vaksinert
De fleste i Norge er vaksinert mot meslinger gjennom det nasjonale vaksinasjonsprogrammet. Er du vaksinert eller har hatt meslinger tidligere, er du vanligvis beskyttet mot smitte. Voksne personer som kun har fått én dose meslingvaksine i barndommen kan bli smittet og anbefales en vaksinedose til.

Dersom du er i tvil om du er vaksinert, eller ønsker å få vaksinen og det gjelder et barn 0-18 år, ta kontakt med Ålgård helsestasjon (tlf 51614490) Dersom det gjelder voksne, ta kontakt med fastlegen din for hjelp.