
Fakta om broen
Broen er av type flytebro. Den er ca 45 meter lang og 2,5 meter bred. Landgangene har en fri bredde på 98 centimeter, og broen er tilrettelagt slik at både rullestol, barnevogn og andre brukere kan ta seg over.
Broen er konstruert slik at robåt, kajakk, kano og lignende kan passere under. Denne løsningen gir en viss helning i den ene enden av broen. Dersom helningen viser seg å bli en utfordring, vil det bli iverksatt nødvendige tiltak.
Med utgangspunkt i de økonomiske rammene, ble det valgt en enkel konstruksjon for å sikre funksjonsoppnåelse og for å holde kostnadene nede. Vi vil etter broen er tatt i bruk se nærmere på om det kan gjøres tiltak for å få broen til å harmonere mer med omgivelsene.
Litt historikk - Dagsturhyttene
Gjesdal kommune har to dagsturhytter: Fisketjørnbu som ligger i Madlandsheiå, og Røyskatten som ligger på Røyselandsneset.
Fisketjørnbu var den første hytten som ble etablert. Da saken ble behandlet politisk og vedtatt at den skulle ligge i Madlandsheiå ble det også sagt at ved etablering av en dagsturhytte nummer to skulle den ligge nær tettbebygd strøk slik at den kunne gjøres tilgjengelig for flere.
Røyskatten ble, som dagsturhytte nummer to, etablert på Røyselandsneset og det ble tilrettelagt med egen grusvei og utforming for å sikre god tilgjengelighet.
Du kan lese mer om dagsturhyttene på vår hjemmeside:
Dagsturhytter - Gjesdal kommune
Dagsturhytta på Røyselandsneset åpner - Gjesdal kommune
Dagsturhytta Røyskatten
Reidun S. Skjørestad
Hvorfor bygges det bro over Øygardsvatnet
I forbindelse med kommuneplanarbeidet kom det flere innspill med ønske om bro over sundet. Hovedargumenter var å:
- redusere trafikk til parkeringsplass i Raudvigå, som benyttes av blant annet besøkende til dagsturhytten og frisbeegolfbanen.
- skape et enda bedre turområde for alle.
Kommuneplanens arealdel ble vedtatt i 2023, og bro over Øygardsvatnet var tatt inn og merket av på Kartet. Se lenke Oversikt over arealendringer med KU og ROS.PDF. Samlet vurdering og tilrådning sier:
«Ei bro vil øke tilgjengeligheten til friområdet, og vurderes som et godt tiltak. I videre prosjektering må det tas hensyn til vurderingene knyttet til utforming og flomfare. Byggesak for turveien er behandlet for seg selv, og er godkjent. Bro må bygges på en måte som sikrer muligheten for at man kan passere under broa med robåt, kano og kajakk. Kommunedirektøren legger endringen til i kommuneplanforslaget fordi det anses som et positivt nærmiljøtiltak».