Gjesdal kommune

Elevene i Gjesdalskolen har sagt sin mening om læring, trivsel og mobbing

Elevene i Gjesdalskolen har sagt sin mening om læring, trivsel og mobbing

Alle elever på 7. og 10. klassetrinn gjennomfører på høsten Utdanningsdirektoratet sin årlige elevundersøkelse. Undersøkelsen tar opp ulike tema med flere underspørsmål til hvert av temaene. Hovedområdene omhandler blant annet støtte fra lærer, læringskultur, elevdemokrati, motivasjon/mestring, trivsel og mobbing. 

Opplæringslovens kapittel 9A slår fast at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring der alle elever opplever inkludering og mestring. Elevundersøkelsen er elevstemmen i praksis og et grunnlag for å måle hvordan elevene opplever læringsmiljøet på skolen de går på. 

Skoleeiere og skoleledere er pålagt å gjennomføre elevundersøkelsen for elever på 7. og 10. trinn. Elevene i Gjesdal skårer stort sett rundt landsgjennomsnittet på de fleste områdene i undersøkelsen, men vi har for mange elever på 7. og 10. trinn som melder at de ikke har et trygt og godt skolemiljø. Resultatene er offentliggjort på Skoleporten (udir.no)

Samletallet for mobbing på skolen er regnet ut på bakgrunn av elever som har oppgitt at de blir mobbet på minst en av følgende måter: mobbet av elever på skolen, mobbet av voksne på skolen, mobbet digitalt av elever på skolen. For Gjesdalskolen viser tallene at 9,4% av elevene på 7.trinn i en eller annen kombinasjon opplever mobbing, mens nasjonalt snitt på samme trinn er 7,5%. På 10. trinn melder 7,2% av elevene om mobbing, nasjonalt snitt er 5,5%. 

Det nasjonale snittet er kun basert på resultatene på 7. trinn og 10. trinn. I Gjesdal og i Jærskulen har vi valgt å gjennomføre Elevundersøkelsen for alle elever på 6., 7., 8., 9. og 10.trinn for å få et enda bredere bilde av tilstanden i skolene. Ser vi på resultatene for alle elever fra og med 6. klasse til og med 10. klasse samlet sett, er mobbingen i Gjesdal gått ned fra 9,3% i 2018 til 7,2% i 2020. 

Antallet elever som melder om en eller annen form for mobbing i Gjesdalskolen er for høyt. Tallene bekymrer oss, og vi har nå skjerpet fokus på dette på alle skolene. 

Samkjørte voksne med god kunnskap om aktivitetsplikten, og en skolekultur preget av elevinvolvering og tillitsbasert foreldresamarbeid, er viktige faktorer i det videre arbeidet vårt. For å få ned mobbetallene jobber vi langs tre spor: 

  • Økt fokus på forebygging gjennom klasseledelse og økt kompetanse i å bygge gode, helsefremmende klassemiljø. 
  • Håndtering av enkeltsaker, regelverksforståelse og skjerpet aktivitetsplikt hos alle ansatte. 
  • Bygge kultur for inkludering, trivsel og nulltoleranse for mobbing og krenkelser. 

 

24.02.21 
Skolesjefen i Gjesdal