Felles krafttak mot forsøpling

Ryddeaksjon i Figgjoelva august 2018 Gjesdal kommune Ansatte klar til ryddedugnad 2018 Gjesdal kommune

I skrivende stund er vi i starten av den store ryddeuken og ryddemåneden. Både NRK, lokalt næringsliv, lag, foreninger og privatpersoner arrangerer en rekke ryddeaksjoner. Dette er viktig. Men enda viktigere er det at vi alle sammen hver dag passer på at vi holder det rent og ryddig rundt oss, og at vi ikke forsøpler.

I mai måned er det satt opp en rekke store og små ryddeaksjoner land og strand rundt. I Gjesdal er det også et stort engasjement i denne saken, og det skal ryddes både i Oltedal, Dirdal/Gilja og Ålgård. Mange skoler og barnehager har satt opp ryddedugnader i sitt nærmiljø torsdag 2. mai samtidig som NRK-Rogaland organiserer den store ryddeaksjonen «Hele Rogaland rydder». Næringslivet deltar også denne dagen. Bl.a. vil Coop Gjesdal dra i gang en aksjon. Vi folkevalgte vil også ha vår egen ryddeaksjon, og inviterer til en dugnad i forbindelse med politiske ledergruppe den 14. mai. Vi vil trå til der vi ser andre aksjoner ikke har nådd frem. Informasjon om dette vil komme.

Jeg heier på alle store og små aksjonister. Dere rydder, ordner opp og gjør nærmiljøet vårt triveligere.

Den aller største og viktigste dugnaden er den vi alle sammen gjør hver eneste dag for å holde orden rundt oss og rydde opp etter oss. Dette gjelder næringslivet, kommunen med alle sine avdelinger, foreninger, lag, organisasjoner og oss alle som innbyggere. Dersom vi alle passet på i det daglige, forsikret oss om at vi ikke etterlot oss noe søppel, ja da ville det nesten ikke være behov for ryddeaksjoner.

Jeg vil med dette slå et slag for den daglige ryddigheten. La oss sammen passe på at vi holder det rent og ryddig rundt oss hjemme, i nabolaget, på jobben, på idrettsanlegget og overalt der vi ferdes.

Ryddeaksjon 2018 Gjesdal kommune

Frode Fjeldsbø