Ferdsel på islagte vann i Gjesdal

Reidun S. Skjørestad

Vi ser at mange nå er ute og koser seg på islagte vann i Gjesdal. I den forbindelse ønsker vi å understreke at kommunen ikke gjør målinger av istykkelse, og dermed ikke kan gå god for at isen er trygg å ferdes på.

Det betyr at all ferdsel på is skjer på eget ansvar. Vi oppfordrer hver enkelt til å vise stor forsiktighet ved ferdsel på islagte vann, og selv sjekke at isen er trygg.

Vær obs på at isen på et og samme vann vil kunne variere i tykkelse og styrke selv om kuldeperioden har vært lang. Ved oser, bekker, trange sund, ved odder og nes, varme understrømmer, og ved myrer/siv vil det være svake punkter.

For alle som ønsker å ferdes på islagte vann gir ISVETTREGLENE viktig kunnskap om hva du bør tenke på:

1. Ha respekt for isen​
2. Ikke gå ut på isen uten svømmeferdigheter
3. Ta med deg skikkelig og tilstrekkelig sikkerhetsutstyr
4. Gå flere i følge. Er dere mange, gå litt spredd.
5. Hold deg på sikker is
6. Vær spesielt oppmerksom på snødekket is og årstidsendringer
7. Bruk alle sansene, lytt etter lyder i isen
8. Hvis du går igjennom isen, ikke få panikk.
9. Hvis andre går gjennom isen, hold avstand.

Vi minner også om gjeldende smittevernsregler og krav til avstand mellom mennesker. Vi ber derfor folk være nøye med å holde avstand og unngå at det oppstår større samlinger.