Gjesdal har fått ny trafikksikkerhetsplan

Vi har alle et felles ansvar for at det skal være trygt å ferdes i trafikken i Gjesdal. Kommunen har et ekstra ansvar for sikkerheten, og har derfor listet opp mål og tiltak i en ny trafikksikkerhetsplan.

Trafikksikkerhetsplanen ble vedtatt av kommunestyret, mandag 8. februar.

Planen skal bidra til at vi kan nå nullvisjonen om antall drepte og hardt skadde i trafikken.

En viktig del av planen er å jobbe systematisk med rutiner for ferdsel i trafikken i alle kommunens tjenesteområder (for eksempel barnehager og skoler), og for å sikre god drift av veinettet. Videre har planen lister med tiltak som skal prioriteres å utføre de neste årene. Tiltak på skoleveier og nært skolene skal prioriteres spesielt.

En viktig del av trafikksikkerhetsarbeidet er legge til rette for at det er attraktivt og trygt å gå og sykle i nærmiljøene.

For å sikre at hele kommunen har inkludert hensynet til trafikksikkerheten i sine virksomheter, jobber vi sammen med organisasjonen Trygg Trafikk for å bli godkjent som en "Trafikksikker kommune". Veilederen for dette arbeidet gir en god oppsummering av kommunens trafikksikkerhetsarbeid.