Gjesdal kommune tredje best på miljø i Norge

Kommunebarometer for 2020 er på plass, og det er svært gledelig å lese at vi igjen scorer høyt i kategorien Miljø. I denne kategorien blir vi kun slått av vinneren Drammen og nabokommunen Time.

Det er alltid morsom å se hvordan kommunen skåres i de ulike kategoriene i Kommunebarometeret. Det er som regel noen svingninger i plasseringene, men akkurat i kategorien Miljø har Gjesdal skåret jevnt høyt de siste årene. Kommunedirektør i Gjesdal kommune, Pål Larsson sier dette til spørsmålet om hva han tenker om plasseringen til Gjesdal

I Gjesdal er vi gode på mange ulike områder. Å være tredje best i landet innen kategorien miljø er vi meget stolte over og fornøyde med. Dette er noe vi har som satsing i kommunen vår og som vi ønsker å identifisere oss med. Dette er en klapp på skulderen til alle de gode ansatte i kommunen som har miljøaspektet langt fremme i prioriteringen og i utførelsen sin av arbeidshverdagen sin.

Hva er grunnene til at Gjesdal skårer bra på dette området?

Det kan være mange grunner til det. Gjesdal kommune skårer nok høyt innenfor miljøsektoren fordi vi er en kompakt organisasjon som fyller så og si alle ansvars- og oppgaveområder innenfor sektoren selv. Dette bidrar til både effektive og kvalitative tjenester, samtidig som vi holder kostnader nede. Vi kan benytte mannskap på tvers av avdelinger inn i aktuelle aksjoner, og vi har hele tiden god oversikt og mulighet for tverrfaglig samarbeid. Det sikrer god ressursutnyttelse.

Hva gjelder energikostnader i kommunale bygg er disse lave både fordi vi har gjort energireduserende tiltak (f. eks automatisert lys-styring, LED-belysning, etterisolering av vannrør), bygger energieffektive bygg, men og fordi vi har gode sentrale driftsanlegg som vi styrer selv. Automatiserte systemer og bruk av sensorikk avhjelper oss og inn i denne sammenheng til både å kunne agere raskest mulig på driftsproblemer som oppstår, men og oppnå en best mulig ressursbruk.

På tross av et komplisert rør- og ledningsnett innenfor vann og avløpsområde, har vi relativt sett lav innlekk- og lekkasjesituasjon. Kommunen setter årlig av en relativt sett stor pott midler til sanering av dette rør- og ledningsnettet for å opprettholde kvalitet.

Innenfor renovasjon er rutelogistikk optimalisert på en slik måte at man unngår feilkjøring, omveier og tomkjøring. Kommunen har modernisert utstyr, og en god andel nedgravde avfallkontainere, Vi har flere avfallsfraksjoner, som gjør at innbygger slipper å selv frakte avfall til miljøstasjoner og som sparer tid og miljø. Renovasjonen har og gjort et grep hvor vi henter matavfall kun en gang i mnd. Det gir en renere fraksjon inn til avfallsmottaket som sikrer bedre sirkulært etterbruk av dette avfallet til fx. biogass.

I tillegg har vi IVAR IKS som er en katalysator for at så mange kommuner i regionen har høy standard innenfor vann, renovasjon og avfall. Ivar er en viktig premissleverandør og kvalitetssikrer på vegne av seg selv og oss medlemskommuner. Vi har landets beste gjenvinningsmottak og mye kompetanse i IVAR som alle medlemskommunene profiterer på.

Alt dette + mye mer som og kunne vært nevnt innenfor landbruks- og naturforvaltningen, kommunal utbygging, og i kulturforvaltning bidrar nok i stor grad til at kommunen klarer levere gode tjenester innenfor miljøsektoren. Det er vi stolte av!

Årstein Skjæveland

Kommunalsjef Kultur og samfunn