Nå må vi passe ekstra godt på

Ordfører Frode Fjeldsbø Ålgård fotostudio Vi kan alle huske tilbake til 13. mars og pressekonferansen der regjeringen fortalte det norske folk at vi måtte stenge store deler av samfunnet. Barnehager, skoler, treningssentre og en rekke andre tjenester og tilbud ble stengt. Vi ønsker oss ikke tilbake dit.

Befolkningen var disiplinert og tiltakene virket. Samfunnet kunne derfor gradvis åpnes opp igjen før sommeren fordi vi hadde fått kontroll med smitten. Nå er vi i en situasjon som gjør mange av oss urolige. Tendensen er tydelig både i Gjesdal og mange andre kommuner. Smitten har gått opp. Vi er av helsemyndighetene definert som røde.

Derfor må vi passe ekstra godt på nå. Vi passer på hverandre ved å være ekstra forsiktige i denne tiden.

• hold deg hjemme om du er syk, også om du har milde symptomer.
  • begrens antall nærkontakter
  • vask deg og/eller sprit hendene ofte.
  • hold avstand, aller helst to meter
  • ha hjemmekontor i den grad det er mulig
  • hold på de oppsatte kohortene i barnehager og skoler

Nå må vi alle brette opp ermene og ta et krafttak. Om vi er flinke nå, kan vi klare å snu dette. Særlig må vi voksne gå foran, være gode eksempler og tenke nøye gjennom hvor mange mennesker vi treffer i løpet av uken. Slik kan vi holde det normale samfunnet mer i gang for barn og unge. Jeg håper inderlig at vi ikke trenger å stenge skoler og barnehager igjen.

Lykkes vi med de strenge tiltakene nå, håper jeg at vi kan redde familieselskapene til jul. For meg er det en viktig motivasjon for å være streng nå.

Frode Fjeldsbø
ordfører