Novemberrefleksjon - månedsbrev fra ordføreren

Her om dagen møtte jeg en person som priset høsten og mente november var den flotteste måneden i året.

Denne personen syntes at november hadde en slags ro over seg. Voksteren stopper opp. Blokkene fyker av trærne. Naturen går i vinterdvale. Fargene blir mer avdempet, og menneskene kan roe seg ned. For denne personen var det slik at i november kom han mer i kontakt med seg selv og selve livet som han sa. Hverdagen ble stresset ned.

November har aldri vært min favoritt, men jeg lærte noe av denne personens betraktninger. På Storahus og ordførerkontor er november slett ikke utravel, snarere tvert imot. November er en av de travleste månedene. Måneden er fylt til randen med møter, slik de fleste ordførermåneder vel egentlig er, men november skiller seg ut – opplever jeg. Dette er den måneden vi folkevalgte snekrer på budsjettet for neste år. Hvert år presenterer kommunedirektøren sitt forslag til budsjett sånn omtrenteligen i starten av november. Mot slutten av måneden leverer vi folkevalgte våre forslag i formannskapet. Det budsjettet som i formannskapet får flertall, går som innstiling til kommunestyret som endelig vedtar budsjettet i desembermøtet. I år så seint som den 19. desember.

Har du innspill til budsjettet, er du velkommen til å komme med det. Send da direkte til gruppelederne som du finner en oversikt over her.

Denne tiden når vi arbeider med budsjettet, er som du skjønner ganske travel. I travle tider kan vi miste oss selv littegrann eller gå på en smell, om ikke vi passer på. Jeg har lært meg til en liten ting som jeg mener er lurt. Selv på de travleste dager, der en kan oppleve at det nesten ikke er luft mellom gjøremålene, da må vi prøve å skape noen lommer av luft. En lomme der du kan gå en tur, lese litt i en bok, se en hel eller halv episode av en favorittserie, steke vafler til barn eller barnebarn, bruke tid sammen med de du er glad i – eller bare sette deg ned et sted for deg selv å nyte stillheten – selv om den er kortvarig.

Husk å lage deg slike luftlommer. Å ha med seg det ekstra oksygenet fra disse luftlommene gir nødvendig motivasjon, arbeidslyst og energi til de travle, gode hverdagene.

Frode Fjeldsbø - ordfører