Rett medisin til rett tid

Gjesdal kommune har tatt i bruk elektronisk medisinstøtte for brukere i hjemmetjenestene. Dette er et tilbud til de som trenger en påminnelse på å ta medisinene, og kan ta dem selv. Pr i dag har 10 pasienter tatt dette i bruk, og det oppleves som en god ordning både av brukere og personalet.

Tilbakemeldingene fra brukerne, er at de opplever mestring og frihet i hverdagen. Når bruker kan ta medisinene selv slipper de å vente på at hjemmetjenesten skal komme.  Medisinene blir tatt til de rette tidspunktene, og det gjør at pasientene får en bedre regulert sykdom.

Blant personalet er det også gode tilbakemeldinger. De slipper å reise ut til alle som skal ha medisiner på samme tidspunkt, f.eks. om morgenen. Rundt disse tidspunktene skal det lite til før det blir ekstra forsinkelser ved f.eks. akutte hendelse.

Ved oppstart gis hver enkelt bruker tilrettelagt opplæring, og følges opp av helsepersonalet inntil de mestrer dette selv.

Systemet varsler dersom medisinene ikke blir tatt, og personalet kontakter da pasienten for å følge opp etter forhåndsbestemt avtale.  Dette skjer enten med påminnelse pr telefon eller personalet reiser ut og gir medisinene.

Når en innbygger har behov for at kommunens helsetjeneste ivaretar medisinene, vil elektronisk medisin-dispenser være førstevalget. Hver enkelt søker blir kartlagt med tanke på om de kan benytte seg av denne løsningen.