Solid innsats fra ansatte bidro til positivt driftsresultat 2020

Gjesdal kommune har ved overlevering av regnskapet til endelig revisjon et positivt driftsresultat på 15 mill, noe som utgjør i overkant av 1,5 % av driftsinntektene. Resultatet er tilnærmet det samme som i 2019. Ca 10 mill av overskuddet brukes til investeringer i 2020, og 5 mill avsettes til reservefond.

Reservefond og lånegjeld i % av driftsinntektene er tilnærmet uforandret siden forrige årsskifte.

Tidlig i 2020 så det dystert ut for kommuneøkonomien i Gjesdal, med svekkede inntekter og ekstra kostnader knyttet til covid-19 utbruddet. Det bedret seg mot slutten av året, da vi i tillegg til kostnadsreduserende tiltak fikk ekstra statlige tilskudd.

Gjesdal styrer ut fra tre nøkkeltall for en langsiktig sunn kommuneøkonomi: Driftsresultat på minimum 2 %, lånegjeld på maks 80 % og reservefond på minimum 10 %. Alle prosentene måles mot samlede årlige inntekter. Vi nådde ikke disse i 2020, men ser samlet sett en liten forbedring siden 2019.

Staten har i hovedsak kompensert for alle ekstrakostnader knyttet til covid 19. En del oppgaver har blitt utsatt og må utføres i 2021 eller senere. Hverdagen for den enkelte ansatte i kommunen har vært preget av koronasituasjonen, og det er først og fremst på grunn av den enorme innsatsen utført av de ansatte og den enkelte avdelingsleder, at Gjesdal kommune har kommet godt ut av kriseåret 2020. Fleksible medarbeidere har gått inn i nye oppgaver , og sammen har vi gitt innbyggerne tjenester av med god kvalitet også i 2020.

Tjenesteområdene fikk tilført i overkant av 6 mill i ekstra midler knyttet til covid-19. Samlet sett bidro dette til at kostnadene for tjenesteproduksjonen ble de samme som revidert budsjett for hele 2020. Bak dette ligger det hardt arbeid for å holde kostnadene nede.