Sommer og ferie i koronaens tid

Skolen har tatt ferie, ungene er hjemme. I løpet av de nærmeste ukene skal vi alle sammen på ferie. En helt vanlig ferie hjemme eller på hytta for en del av oss. En helt ny og annerledes hjemme- og Norges-ferie for andre som har vært vant il å reise utenlands i ferien. Mitt ordførerbrev har tre budskap eller feriehilsener til alle ferierende.

Nyt hjemmeferien

Frafjord - Klikk for stort bilde Gjesdal Kommune

Noen av dere er sikkert skuffet over at utenlandsturen gikk fløyten, og noen er kanskje usikker på om de får ferieutleggene igjen. Prøv å koble av fra dette, og tenk at dette er en flott mulighet til å teste ut hva Gjesdal har å by på. Tenk på alle turmulighetene. Vi har korte og tettstedsnære turer langs vann og elv på Gilja/Dirdal, Oltedal og Ålgård. Vi har flotte fjellturer i søkk og kav, for eksempel til Strålaus, Frafjordhatten, Vinjekula, Hågå, Fitjanuten, Håfjell og Edlandsfjellet. Vi har Månafossen, Øvstebødalen, Maudal, Kyllingstad, Gloppedalsura, Frafjordstranda, Brekko, Limagarden og solnedgangen i Dirdal. Vi har Byrkjedalstunet, strikkebutikker og kafeer i Oltedal, Norwegian Outlet og Amfi på Ålgård – og Kongeparken er åpnet med brask og bram og ungers gledeshyl. Du kan leie kano i Edlandsvannet, Øygardsvannet eller i Brekko gjennom Frilager. Og ikke minst - Gjesdal kommune har flotte tilbud til barn og unge i hele juli. Du kan finne informasjon om dette på Friskus.

Dette kan bli en alle tiders hjemmeferie!

Overhold smittereglene

Tiden fra 13. mars og frem til nå har vært en spesiell tid, særlig de første ukene da vi måtte være hjemme stort sett alle. Siden vi har vært så flinke til å overholde smitterådene, har vi svært lite smitte i befolkningen. Det er kjempeflott. Takk til dere alle som har bidratt i denne nasjonale dugnaden. Selv om ikke reglene lenger er så strenge, er det viktig at vi passer på å følge de som ennå gjelder.

Overhold hygienereglene, hold en meters avstand, vær hjemme om du er syk og pass på at det ikke blir for mange samlet. Om vi alle klarer å fortsette denne dugnaden, vil smittetallene forbli lave og gjenåpningen kan fortsette.

Pass på hverandre

Kristian Konstali

Sommeren er en flott tid. Det er varmt i været, lyse kvelder og late morgener. Vi har ekstra tid, vi har ekstra penger og vi finner på ekstra mye spennende. Sommeren er en glad tid – for de fleste. Men for noen er sommeren mindre hyggelig. Noen sliter ekstra på denne tiden.

Det er fint om vi sammen kan bidra til at de som strever, får en greiere sommer. Vis omtanke. Vær raus med hverandre. Inviter naboen eller andre med på noe de ikke kan organisere selv.

Pass på å omgå alkohol med fornuft, særlig om du er sammen med barn. Selv om det kan være hyggelig med alkoholholdige forfriskninger i sommervarmen, pass på at din atferd ikke påvirker barna negativt. Drikk derfor med måte.

Frode Fjeldsbø - ordfører