Sommerhilsen 2022

Jeg kjenner feriefølelsen begynner å snike seg innpå, her jeg sitter på Storahuset siste dag før ferien og prøver å få unna de siste gjøremålene. Det vil si, feriefølelsen kommer ikke snikende på ubehagelig vis. Feriefølelsen er en velkommen gjest. Jeg gleder meg til sommerpause etter en travel vinter og vår.

Når jeg setter meg litt nedpå dagen før ferien, og kjenner etter, så velter det på med minner fra barndomsferiene. Jeg husker bilturene østover for å besøke mors familie, og som vi gledet oss slik til, men som alltid var en prøvelse i starten  på svingete vestlandsveier for oss bilsyke i baksetet. Hvem ville spy først var den litt uartige konkurransen. Jeg husker turene på landet, som bergenserne sier eller sa når de skulle på hytten - fisketurer, bading, kvelder uten TV, men med kortspill og lek, bærhenting og gårdsarbeid. Sol hele tiden synes jeg å minnes. Men når jeg tenker meg om, så husker jeg jo at det regnet også. Ganske mye egentlig, men det er aldri det første jeg kommer på.

Du har det kanskje slik, du også. Jeg unner deg denne mimrende opptakten til ferien, og enda mer unner jeg deg selve ferien. Lov meg at du prøver å slippe deg skikkelig nedpå. Unn deg å ha det utravelt. Unn deg å slappe av og kose deg med familie og venner. Og vær selvfølgelig gjerne aktiv du som liker å være ferieaktiv. Poenget mitt er, pass på å få gjort noe annet og hyggelig og godt i ferien.

Vi lever hektiske, arbeidsomme og «effektive» liv. Nå skal vi skru ned på takten eller om på takten slik at ferien blir den eksistensielle, batteriladende, livsbejaende, humørspredende og ut-av-boksen oasen den kan være. Så vet jeg det er noen av dere som må jobbe nå i ferien. Takk til dere som holder hjul og maskin i gang mens vi andre kan nyte vårt otium som det heter på fint.

«God Færi»

Frode Fjeldsbø