Psykiske vansker barn og unge

Alle kan i perioder ha det vanskelig og trenge hjelp med å løse problemene. Andelen unge som rapporterer om psykiske vansker er høy. Mest utbredt er stressymptomer.

Aktuelle tips
Hvem kan du kontakte i kommunen?

Dersom du eller barnet ditt strever med trivsel eller psykiske vansker, kan du ta kontakt med helsesykepleier eller andre voksne på skolen, helsestasjonen for ungdom eller familiesenteret.

Spesialisthelsetjenestens tilbud

Akutteam Jæren DPS
Livet kan bli tøft for alle. Akutteamet gir rask psykisk helsehjelp for de over 13 år. Ta direkte kontakt på telefon.

BUP Bryne
Dersom barn eller ungdom trenger utredning av psykiske vansker eller mer omfattende behandling enn kommunen tilbyr, kan foresatte kontakte fastlegen for å drøfte eventuell henvisning til BUP.

BUP har ansvar for utredning og behandling av barn og unge i alderen 0-17 år som har psykiske vansker som krever spesialiserte tjenester. Dette kan for eksempel være depresjon, angst, traumer/PTSD, utviklingsforstyrrelser som autisme eller Asperger syndrom, ADHD eller psykose. BUP arbeider tverrfaglig og har et tett samarbeid med skoler, barnehager og aktuelle instanser i Gjesdal.

Selvskading hos barn og unge

Hva er selvskading?

Selvskading er å skade seg selv for å få utløp for noe som er vondt eller vanskelig, uten at hensikten er å ta sitt eget liv. Noen ungdommer som skader seg selv gir uttrykk for at de har for mye å bære på alene, for mange vonde tanker. De sier at de vonde følelsen forsvinner når de skader seg selv.  Film

Hjelp og oppfølging

Snakk med lege, helsesykepleier på skolen eller familiesenteret.

Bekymring for selvmord hos barn og unge

Bekymring for selvmord?

Trenger du eller noen du kjenner psykisk helsehjelp raskt? Er det akutt fare for selvmord? Lokalt og nasjonalt finnes en rekke tilbud. Ikke nøl med å ta kontakt. Ved akutt fare for liv og helse, ring 113 eller legevakten 116117.

Barn og unge kan få tanker om selvmord dersom de opplever problemer de ikke ser noen løsning på. Dersom du blir bekymret for selvmordstanker eller planer om selvmord, er det viktig at du tar barnet/ungdommen på alvor, og bidrar til at vedkommende får hjelp.

Informasjon fra helsenorge.no:
Når du opplever selvmordstanker er det viktig å vite at du ikke er alene om å ha det slik. Det finnes personer som kan hjelpe deg. Snakk med noen du stoler på og fortell hvordan du har det, eller ta kontakt med en helsetjeneste eller hjelpetelefon.

Årsakene til at en person får tanker om eller forsøker å ta sitt liv er ofte sammensatte. For noen er selvmordstanker knyttet til en krise eller depressiv episode, hos andre er det et langvarig og tilbakevendende problem. Det finnes mange steder å få hjelp og god behandling. Å snakke med noen kan bidra til å sortere tankene og gjøre det lettere å håndtere situasjonen.

Her finner du mer informasjon om dette: https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/selvmord-og-selvmordstanker

Hjelp og behandling

Akutt selvmordsfare: ring 113

Legevakt: Legevakt har åpent hele døgnet og kan nås på telefon 116117.

Akutteam Jæren DPS: Gjesdal kommune samarbeider med Jæren DPS sitt Akutteam. Dette teamet er for alle fra 13 år og oppover, og du kan nå de hele døgnet på telefon: 474 59 797 / 51 77 69 40.

Fastlegen: Har alltid avsatt tid til akutt-timer. Ring Fastlegetelefonen på 810 59 500 (man-fred 08.00-15.00) hvis du ikke vet hvem som er fastlegen din.

Helsesykepleiere/helsestasjon: Alle skolene i Gjesdal har helsesykepleiere som elevene kan snakke med om hvordan de har det. Ungdom på videregående skoler kan snakke med helsesykepleier på skolen sin. Sjekk skolens nettside for mer informasjon. Du kan også ta direkte kontakt med helsestasjonen i Gjesdal kommune på tlf. 51614490 eller kontakte helsestasjon for ungdom (HFU).

Familiesenteret tlf. 904 10 651: Kan gi råd og veiledning når barn eller ungdom strever med tunge tanker eller er i en vanskelig situasjon. De kan hjelpe deg, og også være med å vurdere hva som er riktig hjelp videre.

Spesialisthelsetjenesten gir behandling til barn og ungdom som har selvmordstanker. Ta kontakt med fastlege for henvisning.

Aktuelle nettsider og hjelpetelefoner

Nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging
www.med.uio.no

Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord
www.lfss.no

Hjelpetelefoner:

Mental helse, Hjelpetelefonen: Telefon 116 123

Alarmtelefonen for barn og unge: Telefon 116 111

Kors på halsen (Røde Kors) for barn og ungdom: Telefon 800 33 321. Du kan ringe, maile eller chatte.

TIPS-telefonen: Telefon 51 51 59 59 (åpen alle hverdager 08.00-15.00)

Kirkens SOS, Krisetelefonen: Telefon 22 40 00 40

For mer info om hjelpetilbud, se Helsenorge.no