Hvor får du fakturaen?
Gjesdal kommune som fakturautsteder kan ikke påvirke hvilken kanal du vil få fakturaen i. Dette bestemmer du selv. Før fakturaen sendes, gjøres det et oppslag mot nasjonale registre og de ulike kanalene i en bestemt rekkefølge, og fakturaen sendes i den øverste rangerte kanalen som er aktiv.
Rekkefølgen er som følger:
- Avtalegiro
- eFaktura
- Vipps Regning
- Digital postkasse innbygger
- E-post
- Blankett/Papir
Avtalegiro
AvtaleGiro er automatisk betaling. Du oppretter og avslutter avtaler gjennom banken din.
Du får et varsel i nettbanken i forkant av trekket hvis du har valgt dette. Varselet blir sendt på papir dersom du ikke har nettbank. Tittel på varselet er Belastningsoppgave og skal ikke betales.
Dersom du har AvtaleGiro, vil betalingsvarselet bli forsøkt distribuert digitalt. Fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro.
En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.
eFaktura
eFaktura er et godt alternativ til AvtaleGiro. Vi anbefaler å bruke dette alternativet for faktura fra kommunen. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem og at den er ferdig utfylt, slikt at du slipper å taste kontonummer, KID og beløp.
Du kan lese mer om eFaktura her.
Vipps Regning
Vipps Regning forutsetter at du benytter Vipps, og har aktivert Vipps Regning inne i appen. Betaling av regninger i Vipps er veldig enkelt, og du bestemmer selv om betalingen skal skje umiddelbart eller ved forfallsdatoen som står på fakturaen.
Vipps Regning er et produkt der fakturaen fullt og helt er sendt til Vipps. Samtidig finnes det også en variant hvor en eFaktura vises i Vipps. Dette styres av innstillinger inne i Vippsappen.
Vipps kommer stadig med nye oppdateringer av sin app for å bedre funksjonaliteten og brukeropplevelsen. Vipps som selskap tar selv beslutninger om hvilke innstillinger som følger med en oppdatering. Eksempelvis har det blitt lansert oppdateringer som inneholder automatisk samtykke i å motta fakturaer på Vipps. Mange har reagert på at de ikke har gjort dette valget, men valget er gjort i det du har lastet ned oppdateringen.
Dersom du ikke ønsker å motta Vipps Regning eller visning av eFaktura i appen, må du gå inn på innstillingene i appen og deaktivere dette.
Dette gjøres slik:
- Logg deg inn i Vipps-appen.
- Klikk på "Profil" nederst til høyre.
- Klikk på "Regninger og eFaktura".
- Under Regninger ser du "Vis regninger i Vipps" og "Alltid Vipps eFaktura". Klikk på knappene til høyre så de blir gråhvite. Vipps Regninger er nå deaktivert.
Husk at hvis du deaktiverer Vipps Regninger før en utestående faktura er betalt, må du betale fakturaen manuelt. Du finner betalingsinformasjonen på fakturaen i Vipps.
Digital postkasse innbygger
For å motta faktura på Digipost eller eBoks må du ha opprettet en digital postkasse hos en av disse. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen, vil disse være foretrukket foran digital postkasse.
Fakturaer sendt til digital postkasse for innbyggere (Digipost/eBoks) regnes som fullverdige postleveranser. Du styrer selv om du vil ha varsling via SMS eller e-post om mottatt post. Dette gjør du på dine varslingsinnstillinger inne i din digitale postkasse, og kan ikke styres eller overstyres av Gjesdal kommune.
Dersom du velger å motta post i Digipost/eBoks, vil du også motta fakturaer her. Hvis du ikke vil motta post og fakturaer digitalt, må du aktivere en høyere rangert kanal eller deaktivere den digitale postkassen. Reservasjon av digital post fra offentlig sektor utføres på www.norge.no/reservasjon
Faktura som vedlegg i e-post
Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg i e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din e-postadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor e-post.
Dersom du ønsker at fakturaene skal sendes til en annen e-postadresse, må du gi beskjed til kommunen.
Dersom du allerede mottar fakturaer på e-post og heller ønsker å motta fakturaen per post/papir, så er dette også noe som må meldes inn til kommunen.
Faktura levert i postkassen
Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassen. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om du ønsker å benytte brevgiro må du fylle ut en tom giroblankett. Tomme giroblanketter kan du få i banken eller på biblioteket i kommunen.
Har du spørsmål?
Dersom du har spørsmål om betaling eller hvor du får fakturaen, kan du sende e-post til regnskapsavdelingen@gjesdal.kommune.no.
For spørsmål som gjelder de faktiske tjenestene det er fakturert for, og oppstart eller avslutning av disse, må ansvarlig avdeling (for eksempel kommunalteknikk om kommunale avgifter og SFO-leder om SFO) kontaktes. Kontaktinformasjon til de ulike avdelingene er tilgjengelig på kommunens nettsider.
Vil du snakke med en saksbehandler om faktura?
Du kan avtale samtale med saksbehandler på flere måter:
Synes du de kommunale avgiftene er høye i år?
Det stemmer, de er høyere enn tidligere år. Dette skyldes blant annet økte priser på varer og tjenester. De kommunale avgiftene beregnes etter selvkostprinsippet. Selv om vi gjør vårt beste for å holde kostnadene nede, fører økte kostnader for kommunen til høyere avgifter for deg som huseier.
Endring av fakturamottaker for kommunale gebyrer og eiendomsskatt
Du kan endre hvem som skal motta faktura for kommunale gebyrer og eiendomsskatt. Dette gjelder eiendomsskatt, samt gebyr for vann og avløp, renovasjon og feie og tilsyn.
Kontakt regnskapsavdelingen@gjesdal.kommune.no
Overtakelse av ny bolig;
Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.
Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom partene. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.
Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megleren som har solgt boligen.
Faktura sendes automatisk til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.
Betalingsutsettelse
Det gis i utgangspunktet ikke utsettelse på faktura. Ved behov kan det gis en måneds betalingsutsettelse. Du betaler da en halvdel til forfall, og resterende samme dato, måneden etter. Det blir ikke sendt ut ny faktura, du deler selv opp beløpet, og bruker samme kid ved hver betaling. Du må betale forsinkelsesrenter fram til kravet er betalt. Dette gjelder både eiendomsskatt og kommunale avgifter. Kravet er sikret med pant i eiendommen.
Behøver du lengre utsettelse, kan du søke betalingsavtale. Da må du lage en nedbetalingsplan som gir kortere nedbetalingstid enn ved tvangsinndriving som for eksempel utleggstrekk eller utleggsforretning. Dokumentasjon på deres økonomiske situasjon kan bli nødvendig. Konkret betalingsplan med størrelse beløp, og dato for hver betaling må ligge vedlagt.
Søknadsskjema betalingsutsettelse
Økonomisk rådgivning
Sliter du med å få pengene til å strekke til, eller har du problemer med å betale regninger eller gjeld?
NAV tilbyr økonomisk rådgivning, anonymt, helt gratis, og tilpasset ditt behov.
Økonomi- og gjeldsrådgivning - Gjesdal kommune
Ta kontakt snarest mulig før problemene blir for store!