Robotbussene er nå på Ålgård - FABULOS-prosjektet går nå inn i sin siste fase

I dag kom de 2 førerløse bussene til Ålgård og snart er de klar for å kjøre i den planlagte ruten fra sentrum til Rundaberget. En Tesla med sjåfør vil også inngå i flåten på tre kjøretøy. Denne kan bestilles via «Hent meg»-appen for oppdrag innenfor et begrenset område på Ålgård.

Bussene som brukes i testingen Gjesdal kommune FABULOS-prosjektet er en innovasjonskonkurranse i 3 faser og vi er nå i starten av den siste hvor bussene skal testet i 5 europeiske byer. Prosjektet er i all hovedsak finansiert gjennom EU sitt forsknings- og innovasjonsprogram, Horizon 2020.

2 busser og en bil skal testes som en flåte her på Ålgård i juli og august. Det er det norske teamet SAGA som har vunnet en av kontraktene og som tester her og deretter i Helmond i Nederland.

Bussene skal gå i en planlagt rute, mens bilen som er en Tesla, skal kunne bestilles for oppdrag i deler av Ålgård.

Først skal kjøretøyene klargjøres og finjusteres. Etter 2-3 uker vil de bli klar til å ta imot passasjerer. Mer informasjon om når dette skjer vil komme.

Offisiell åpning vil finne sted like etter fellesferien.