Alle lærere på Bærland og Solås tar videreutdanning i "Fysisk aktiv læring".
Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) arbeider for å videreutvikle fysisk aktiv læring som undervisningsmetode i grunnskolen. De har som mål om å skape en skolehverdag med mer aktiv, variert og praktisk undervisning. De har utviklet et studium for lærere der de lærer om fysisk aktiv læring som didaktisk metode i fagene i skolen. Alle lærere på Bærland - og Solås- skole gjennomfører nå dette studiet.
Skoleåret 2019/2020 er 25 skular og 350 lærarar frå Rogaland og Østfold med på vidareutdanninga.
Fysisk aktiv læring:
Gjennom studiet lærer pedagogene:
- om teori og forsking i fysisk aktiv læring, og effekter av bruk av fysisk aktiv læring i skolen
- om teoretiske perspektiv på fysisk aktivitet i undervisninga og læringsprosesser i skolen
- å planlegge og gjennomføre undervisning der fysisk aktiv læring er naturlig integrert, analysere og vurdere læringssituasjoner og reflektere faglig rundt egen praksis
- å legge til rette for varierte læringsmiljø som er tilpasset, motiverende og meningsfylte
SEFAL er ein del av Høgskulen på Vestlandet.
Sist endret 16.02.2022 11.13